Planujesz sprzedaż samochodu, ale nie wiesz, jakie aktualnie formalności musi spełnić zbywca pojazdu? Chcesz wiedzieć, co trzeba przekazać nowemu właścicielowi? Zastanawiasz się, czy jest jakaś szansa na odzyskanie części składki ubezpieczenia OC i AC? Dobrze trafiłeś! W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najważniejsze pytania dotycząca sprzedaży pojazdu, które powinien zadać sobie każdy zbywca.
Z tego artykułu dowiesz się:
Każda ze stron umowy kupna-sprzedaży samochodu ma określone formalności do spełnienia. Jeśli jesteś zbywcą pojazdu, to musisz pamiętać o następujących obowiązkach:
Od 1 lipca 1999 roku do 4 września 2022 roku wydawano przy rejestracji samochodu kartę pojazdu. Obecnie dokument ten nie jest potrzebny podczas wizyty w wydziale komunikacji. Jednak jeśli masz kartę pojazdu do swojego auta, to przy jego sprzedaży przekaż ją kupującemu. Nie jest to obowiązek, ale Tobie z pewnością do niczego się nie przyda ten dokument.
Z kolei na kupującym spoczywa obowiązek rejestracji samochodu, konieczność zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz podjęcie decyzji o kontynuowaniu ubezpieczenia OC lub zawarcie nowej umowy ubezpieczeniowej.
Zanim przekażesz samochód nabywcy, musisz podpisać wraz z kupującym umowę kupna-sprzedaży. Kto ją sporządza? Możesz to zrobić Ty z kupującym, nie musicie iść do notariusza. Co ważniejsze, w internecie bez problemu znajdziesz wzór takiego dokumentu.
Umowa kupna-sprzedaży powinna być napisana czytelnie i zrozumiale dla obu stron oraz zawierać następujące informacje:
Szczegółowe informacje na temat tego dokumentu znajdziesz w naszym poradniku dotyczącym umowy kupna-sprzedaży.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym wprost wskazuje, że to na właścicielu pojazdu, który jest zarejestrowany na terytorium Polski, spoczywa obowiązek zgłoszenia jego zbycia. Co w takim razie w sytuacji, gdy jest kilku właścicieli samochodu?
W internecie można znaleźć wiele mylących informacji na ten temat. To nieprawda, że wszyscy współwłaściciele muszą zgłosić sprzedaż pojazdu. Wystarczy, że zrobi to jeden z nich! Wyraźnie wskazuje na to art. 78. ust. 2. pkt 2. lit 2b:
W przypadku współwłasności pojazdu dla skuteczności zawiadomienia o zbyciu pojazdu wystarczającym jest zawiadomienie przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
Źródło: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Dlaczego wystarczy jeden współwłaściciel do zgłoszenia zbycia pojazdu? Ponieważ w wydziale komunikacji okazuje on umowę kupna-sprzedaży lub wysyła jej skan poprzez e-usługę, a w dokumencie powinny być podpisy i dane wszystkich współwłaścicieli, którzy zgodzili się na sprzedaż samochodu czy innego pojazdu.
Osoba sprzedająca samochód ma obowiązek zgłosić ten fakt staroście w terminie, który nie przekracza 30 dni. Czas ten liczony jest od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Brak spełnienia tego obowiązku wiąże się z karą finansową w wysokości 250 zł.
Dlaczego zgłoszenie zbycia pojazdu jest ważne? Dzięki niemu informacje na temat właścicieli danego pojazdu zostaną zaktualizowane w bazie CEPiK. Jeśli po sprzedaży samochód zostanie na przykład sfotografowany przez fotoradar, to wezwanie do wskazania kierowcy zostanie wysłane na adres nowego właściciela, a nie poprzedniego.
Jeśli sprzedałeś samochód czy inny zarejestrowany pojazd na terytorium RP, to możesz zgłosić ten fakt na dwa sposoby:
Pamiętaj, że przepisy kodeksu drogowego jasno wskazują, że zgłoszenie sprzedaży dokonuje się u starosty właściwego ze względu na miejsce stałego lub czasowego zamieszkania. Tak więc musisz iść do odpowiedniego wydziału komunikacji lub wskazać w e-usłudze odpowiedni urząd.
Zbycie pojazdu zgłasza się w wydziale komunikacji, który w zależności od miejsca zamieszkania może znajdować się w:
Swój urząd bez problemu znajdziesz w internecie.
Jeśli zgłoszenie zbycia auta zamierzasz złożyć osobiście w swoim wydziale komunikacji, to musisz mieć ze sobą:
W urzędzie musisz znaleźć odpowiednie stanowisko zajmujące się sprawami zgłoszenia sprzedaży, wziąć numerek i poczekać na swoją kolej. Dobrym rozwiązaniem jest wcześniejsze zapisanie się na wizytę, by nie marnować czasu w kolejce – jeśli Twój urząd oferuje taką możliwość.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu przez internet jest wygodniejsze i szybsze. Aby to zrobić, musisz przygotować:
Gdy będziesz miał wskazane powyżej informacje pod ręką, to czeka Cię:
Na skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz informacje o złożeniu dokumentu, czyli poświadczenie przedłożenia (UPP).
Na sprzedającym samochód spoczywa również obowiązek powiadomienia ubezpieczyciela o przeniesieniu prawa własności auta na inną osobę. Wskazuje na to art. 32.1. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, w którym znajduje się zapis, że trzeba to zrobić w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży lub innej umowy przenoszącej prawa własności.
Jak najłatwiej zgłosić sprzedaż samochodu zakładowi ubezpieczeń? Wystarczy wejść na stronę internetową wybranego ubezpieczyciela i znaleźć odpowiednią zakładkę z formularzem. Przepisy prawa wskazują, że powiadomienie powinno zawierać następujące informacje:
Sprzedaż samochodu można zgłosić również w placówce ubezpieczyciela czy u multiagenta obsługującego zakład ubezpieczeń. Teoretycznie można takie zgłoszenie wysłać również tradycyjną pocztą, choć zdecydowanie najwygodniej i najszybciej jest to zrobić poprzez internetowy formularz.
Dlaczego zgłoszenie ubezpieczycielowi sprzedaży samochodu jest tak ważne? Ponieważ od momentu zgłoszenia wszystkie prawa i obowiązki związane z obowiązkowym ubezpieczeniem OC przechodzą na nowego właściciela – także kary za brak OC!
W Polsce ubezpieczenie OC przypisane jest do pojazdu, a nie do osoby (np. w Wielkiej Brytanii jest inaczej). Dlatego po sprzedaży samochodu obowiązkowe OC przechodzi wraz z autem na nowego właściciela, który może zdecydować się na kontynuowanie ochrony do końca umowy ubezpieczenia lub jej wypowiedzenie i zawarcie nowej w innym zakładzie ubezpieczeń.
Czy więc po sprzedaży samochodu możesz otrzymać zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony? Tylko w przypadku, gdy nowy właściciel wypowie umowę. W praktyce nie zdarza się to często choćby z tego powodu, że trzeba tę kwestię dogadać z kupującym auto.
Co w takim razie z autocasco? To dobrowolne ubezpieczenie, więc nie przechodzi ono na nowego właściciela – umowa zostaje rozwiązana z datą sprzedaży pojazdu. W tym przypadku za niewykorzystany okres ochrony sprzedający otrzyma zwrot składki AC.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu jest obowiązkowe wyłącznie w przypadku spełnienia dwóch warunków (jednocześnie):
Oznacza to, że przepis ten dotyczy sprzedaży poza działalnością gospodarczą, a nie w ramach firmy. Osoba prywatna, która sprzeda samochód po 6 miesiącach od zostania jego właścicielem, nie ma obowiązku płacenia podatku PIT, a więc wykazywania sprzedaży w zeznaniu rocznym.
Jeśli Twoja sprzedaż samochodu (dotyczy także innych ruchomości) spełnia wskazane powyżej warunki, to musisz ją wykazać w zeznaniu PIT-36. Pamiętaj, że opodatkowaniu podlega dochód, a nie cała wartość sprzedanego auta! Jak to należy rozumieć?
W rozliczeniu uwzględniasz różnicę między przychodem, a więc kwotą, jaką uzyskałeś ze sprzedaży samochodu, a kosztem jego nabycia. Dodatkowo powinieneś uwzględnić nakłady, które poniosłeś podczas bycia właścicielem auta, na przykład naprawy, co zmniejszy podstawę opodatkowania.
Co należy zrobić przy sprzedaży samochodu?
Podstawą prawną sprzedaży samochodu jest zawarcie umowy kupna-sprzedaży, której treść obie strony muszą znać, zgodzić się z jej warunkami i podpisać. Następnie sprzedający przekazuje pojazd z kompletem kluczyków oraz dokumentami, a więc dowodem rejestracyjnym i potwierdzeniem zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Sprzedający ma obowiązek zgłosić sprzedaż auta staroście i ubezpieczycielowi. Natomiast kupujący zarejestrować pojazd i zapłacić podatek PCC.
Czy sprzedający ma obowiązek zgłoszenia sprzedaży auta?
Tak, sprzedający ma obowiązek w ciągu 30 dni zgłosić sprzedaż samochodu staroście właściwemu dla miejsca zamieszkania. Kara za brak spełnienia obowiązku to 250 zł. Spoczywa na nim także konieczność zgłoszenia sprzedaży ubezpieczycielowi w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
Które dokumenty sprzedający przekazuje kupującemu samochód?
Sprzedający przekazuje kupującemu dowód rejestracyjny oraz potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Kiedyś istotna była również karta pojazdu, jednak do 4 września 2022 r. ten dokument nie jest już wydawany. Dodatkowo sprzedający powinien przekazać wszystkie pozostałe dokumenty związane z autem, na przykład instrukcję obsługi samochodu czy książkę gwarancyjną.
Co się dzieje z OC po sprzedaży samochodu?
Ubezpieczenie OC w Polsce przypisane jest do pojazdu, a nie do kierowcy. Dlatego przechodzi ono po sprzedaży wraz z samochodem na nowego właściciela. Może on kontynuować ochronę do końca umowy lub ją wypowiedzieć. Ubezpieczycielowi przysługuje prawo do rekalkulacji składki.
Źródła: