Znajomość VIN pozwala na sprawdzenie wielu przydatnych informacji o samochodzie. Dzięki numerowi identyfikacyjnemu pojazdu można poznać region, kraj i datę produkcji konkretnego auta, a także jego producenta. Rozkodowanie VIN umożliwia zapoznanie się z danymi technicznymi samochodu i elementami jego wyposażenia. Dodatkowo VIN pozwala na wstępną weryfikację używanego auta przed jego zakupem!
Z tego artykułu dowiesz się:
Zapewne po wpisaniu w wyszukiwarkę internetową frazy “wyposażenie auta po VIN” natknąłeś się na wiele stron, które rzekomo poruszają ten temat. Jednak po wejściu na nie okazywało się, że artykuł nie dotyczył interesującego Cię zagadnienia. Za to mogłeś przeczytać, czym jest VIN i jak sprawdzić dzięki niemu historię pojazdu. Czy to oznacza, że informacji o wyposażeniu nie można wyczytać z numeru identyfikacyjnego pojazdu?
Na tak postawione pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Tak, to prawda, że dzięki VIN można dowiedzieć się o wyposażeniu samochodu. Natomiast w samym numerze raczej nie koduje się informacji o konkretnym wyposażeniu, lecz znając VIN, można z systemu wyciągnąć informacje o kolorze lakieru, urządzeniach audio, klimatyzacji czy innych elementach montowanych w aucie. Na czym to polega?
Gdy mówi się o sprawdzeniu wyposażenia samochodu po VIN, to zawsze chodzi o wyposażenie fabryczne. Auta produkuje się masowo od czasów Henry’ego Forda. Tak więc dane partie aut zjeżdżające z taśm produkcyjnych mają określony kolor lakieru czy zamontowane wyposażenie i podzespoły. Wniosek?
Znajomość między innymi marki, modelu i typu konstrukcji pojazdu, a także daty oraz miejsca produkcji pozwala na dotarcie do szczegółowych informacji o samochodzie. Producenci aut we własnym zakresie tworzą systemy, które umożliwiają im identyfikację swoich produktów – normy dotyczące zapisu VIN, tylko w części regulują zawarte w numerze kody.
Numer VIN to ciąg 17 znaków, który podzielony jest na trzy części. Pierwsza część (WMI) wskazuje na region, kraj i producenta. Druga sekcja (VDS) określa dane techniczne pojazdu, jego rodzaj, konstrukcję, a pozycja 9. to cyfra kontrolna – dla aut z Ameryki Północnej i niedawno wprowadzona również w UE. Z kolei trzecia (VIS) to numer identyfikacyjny konkretnego auta, w której na pozycji 10. znajduje się data produkcji.
To właśnie o VIS zazwyczaj mówi się jako o części VIN, z której można odczytać wyposażenie samochodu. Jest to o tyle prawda, że ta część numeru pozwala na identyfikację konkretnego egzemplarza, a to umożliwia sprawdzenie wyposażenia fabrycznego. Pamiętaj, że producenci mają dowolność zapisy VIS – jedynie 4 ostatnie znaki muszą być cyframi. Jak więc należy rozumieć odczytywanie wyposażenia z VIN?
Wyobraź sobie, że z całego 17-znakowego VIN masz tylko część identyfikacyjną VIS. Czy z tych ostatnich 8 znaków odczytasz informacje o wyposażeniu? Na przykład, że 7 to kolor niebieski lakieru, a K to wskazanie na montaż czujników cofania? Oczywiście nie jest to możliwe!
Rozkodowanie VIS jest wyłącznie możliwe w kontekście całego VIN, a więc znajomości całego numeru. Ta ostatnia część VIN może być tylko numerem porządkowym, który nadaje się automatycznie egzemplarzom, które opuszczają fabrykę. Podsumowując, bez VIS nie poznasz wyposażenia fabrycznego, ale z samego VIS również nic nie odczytasz!
Jeśli chciałbyś sam przy pomocy ogólnie dostępnych informacji rozkodować VIN, to możesz to zrobić tylko w ograniczonym zakresie. Tak naprawdę sprawdzisz te dane, które są wymagane, a więc ujednolicone dla wszystkich numerów VIN. Co więc sprawdzisz?
Bez problemu za pomocą tabel zamieszczonych w internecie odczytasz część WMI, czyli region, kraj i producenta danego samochodu. W przypadku aut z Ameryki Północnej z pewnością sprawdzisz również cyfrę kontrolną, która znajduje się na 9. pozycji – w Europie wprowadza ją rozporządzenie wykonawcze komisji (UE) z dnia 31 marca 2021 roku.
Natomiast z części VIS nie będziesz miał problemów z odczytaniem roku produkcji pojazdu. To pozycja 10. w VIN, którą rozkodujesz dzięki tabelom z internetu. Dla aut z Ameryki Północnej i Chin używa się znaku na pozycji 11. do zakodowania zakładu producenta.
Pozostałe części VIN są kodowane w dowolny sposób przez producentów, więc musiałbyś mieć dostęp do sposobu zapisu numeru przez konkretną firmę. Czy znajdziesz takie informacje w internecie? Raczej tylko przykłady, a nie cały system producenta danej marki samochodów.
Wygląda to tak, że japońskie marki samochodów zazwyczaj nie dzielą się dostępem do swojego systemu. W przypadku innych producentów można uzyskać informacje o wyposażeniu, ale nie na własną rękę, ponieważ są one odpłatnie udostępniane firmom pośredniczącym, a więc zawsze trzeba za nie zapłacić.
Jeśli zamierzasz kupić używany samochód, a w ofercie nie ma zbyt wielu informacji o wyposażeniu fabrycznym (mogą być one niekompletne), to możesz uzyskać taką wiedzę w dwóch miejscach:
Usługi takie są płatne. Oczywiście w przypadku ASO mowa jest o stacji, która zajmuje się obsługą danej marki samochodów. Sprawdzenie wyposażenia może być przydatne przed podjęciem decyzji o zakupie używanego auta.
Rozkodowanie VIN pozwala na uzyskanie wielu przydatnych informacji o pojeździe. W kontekście wyposażenia mogą to być wskazania dotyczące między innymi:
Dokładna liczba informacji zależy od producentów samochodów, ponieważ mają oni pełną swobodę w kodowaniu danych w VIN (poza wybranymi polami).
Znajomość VIN jest szczególnie przydatna przy zakupie używanego samochodu. Już na etapie przeglądania ofert, dzięki numerowi możesz wstępnie sprawdzić auta bez konieczności umawiania się na wizyty ze sprzedającymi. Dzięki temu oszczędzisz czas i od razu odrzucisz wątpliwe oferty. Gdzie sprawdzić auto po VIN?
Dzięki serwisowi Vinstory poznasz historię uszkodzeń pojazdu. Po wprowadzeniu VIN za darmo zostanie przeprowadzone sprawdzenie baz danych z informacjami o zarejestrowanych szkodach. Jeśli okaże się, że samochód je posiada, to zostaniesz o tym powiadomiony. Dopiero wtedy możesz wykupić raport Vinstory, który będzie zawierać:
Dodatkowo w raporcie mogą pojawić się wskazania dotyczące (jeśli je odnotowano):
Raport Vinstory oferuje poznanie uszkodzeń pojazdu, do których doszło nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich.
Mając dostęp do samego numeru VIN, na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) można sprawdzić aktualny stan obowiązkowego ubezpieczenia OC. Natomiast skorzystanie z usługi Historia Pojazdu, która przygotowuje raport na bazie danych z CEPiK-u, wymaga podania dodatkowo numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji.
Czy po numerze VIN można sprawdzić wyposażenie fabryczne samochodu?
Tak, znajomość numeru VIN umożliwia sprawdzenie fabrycznego wyposażenia w autoryzowanym serwisie obsługi (ASO) danej marki lub w internetowych dekoderach VIN. Usługi takie są płatne, ponieważ producenci odpłatnie umożliwiają dostęp do swoich baz danych firmom pośredniczącym.
Czy w samym numerze VIN zakodowane jest wyposażenie auta?
Nie, na ogół w numerze VIN nie jest kodowane wyposażenie, więc dany znak nie będzie na przykład oznaczał klimatyzacji strefowej automatycznej a inny klimatyzacji manualnej. Natomiast dzięki całemu VIN i dodatkowo części identyfikacyjnej VIS można odczytać z systemu wyposażenie fabryczne danego samochodu.
Jakie informacje każdy może odczytać z VIN?
Bez problemów bez korzystania ze specjalistycznych narzędzi można odczytać z VIN region i kraj pochodzenia pojazdu oraz producenta. Można także sprawdzić rok produkcji, która zakodowana jest w znaku na 10. pozycji. W przypadku aut z Ameryki Północnej i Chin na pozycji 11. obowiązkowo umieszcza się kod zakładu montażowego.
Co można sprawdzić po samym VIN w serwisie Vinstory?
Sam numer VIN pozwala na sprawdzenie historii uszkodzeń samochodu w serwisie Vinstory ze wskazaniem kraju, daty i szacunkowej wartości szkód oraz informacji pobranych z numeru identyfikacyjnego pojazdu. W raporcie Vinstory mogą znaleźć się również odnotowane dane dotyczące przebiegu, strefy uszkodzenia pojazdu i wskazanie szkody całkowitej. Dodatkowo w raporcie znajdą się informacje o pojeździe rozkodowane z VIN.