Przed zakupem używanego samochodu warto sprawdzić jego historię. Możesz to zrobić w ramach usługi publicznej Historia Pojazdu, w komercyjnych serwisach oraz w autoryzowanej stacji obsługi (ASO), w której wybrane przez Ciebie auto jest serwisowane. Dlaczego warto to zrobić? Jakie informacje możesz otrzymać o pojeździe? Czy sprawdzenie historii pojazdu zawsze jest płatne?
Z tego artykułu dowiesz się:
W Polsce używane pojazdy cieszą się dużą popularnością. Nie tylko do naszego kraju co roku sprowadza się setki tysięcy samochodów z zagranicy, ale także na rodzimym rynku można znaleźć wiele ofert sprzedaży aut z drugiej ręki, które wcześniej jeździły po polskich drogach. Zakup takiego pojazdu z jednej strony jest tańszą opcją, a z drugiej wiąże się z ryzykiem trafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Co więc robić?
Zapewne nie będzie to dla Ciebie nowością, że przed zakupem używanego pojazdu trzeba go dokładnie sprawdzić. Już na etapie wstępnej selekcji ofert możesz zweryfikować historię interesujących Cię samochodów bez wychodzenia z domu – na przykład historię szkód w Vinstory. Dzięki temu dowiesz się, czy podane przez sprzedającego informacje o aucie są prawdziwe, w tym, czy auto nie jest kradzione i czy nie brało udziału w poważnym wypadku.
Gdy dokonasz już wstępnej selekcji oraz odrzucisz podejrzane oferty – jeśli na nie trafisz – to najważniejszym i najpewniejszym sposobem sprawdzenia stanu technicznego pojazdu jest jazda próbna oraz przegląd w warsztacie samochodowym. Z pewnością na przetestowanie samochodu warto wybrać się z osobą, która zna się na mechanice i zwróci uwagę na rzeczy, które dla laika mogą być niezauważalne.
Historię pojazdu możesz sprawdzić na kilka sposobów, choć już na wstępie należy zaznaczyć, że każde rozwiązanie ma swoje zalety i ograniczenia. Tak więc informacje o interesującym Cię używanym samochodzie znajdziesz:
Usługa Historia Pojazdu realizowana przez Ministra Cyfryzacji jest bezpłatna. Natomiast w komercyjnych serwisach możesz bezpłatnie otrzymać tylko wstępny raport – pełny jest płatny, a jego koszt to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, choć to oczywiście zależy od konkretnej firmy.
Z kolei w ASO sprawdzenie historii używanego samochodu będzie miało tylko wtedy sens, gdy pojazd był w nim regularnie serwisowany. Jeśli dotychczasowy właściciel tylko część napraw wykonywał w autoryzowanym serwisie, a pozostałe zlecał innym warsztatom, lub tylko z nich korzystał, to wizyta w ASO z oczywistych względów nie ma sensu.
Usługa sprawdzenia w ASO dla właściciela pojazdu może być za darmo, ale dla osoby postronnej będzie kosztować w zależności od salonu samochodowego około kilkuset złotych.
Sprawdzenie historii pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jest bezpłatne, ponieważ usługę tą realizuje dla obywateli Ministerstwo Cyfryzacji. Aby to zrobić, należy:
Wystarczą te trzy kroki, by od razu wyświetlił się raport dotyczący historii pojazdu. Już na tym etapie możesz zauważyć pewien problem, który wiąże się z koniecznością podania aż 3 danych samochodu – nie wszystkie oferty zawierają VIN czy numer rejestracyjny, a co dopiero datę pierwszej rejestracji.
Źródło: https://historiapojazdu.gov.pl/.
Pamiętaj, że baza danych CEPiK ma swoje ograniczenia. Przede wszystkim w raporcie nie znajdziesz zbyt wielu informacji o uszkodzeniach pojazdu w przeszłości. Dopiero od 1 marca 2020 roku gromadzone są wskazania o szkodzie istotnej, do której doszło w Polsce – z raportu Vinstory dowiesz się o uszkodzeniach zarówno tych poważnych, jak i drobniejszych (jeśli zostały zarejestrowane) z Polski, krajów europejskich, a także częściowo z USA i Kanady.
Raport Historia Pojazdu z CEPiK zbiera informacje o przebiegu od 2014 roku, a od 2010 roku zapisywane są dane o przeglądach, ale nie wskazuje się powodu, z którego pojazd nie przeszedł badania technicznego. Tak więc taki raport może być przydatny, ale nie zawiera wielu informacji, które znajdziesz w komercyjnych zestawieniach dotyczących historii pojazdów.
Dane zgromadzone w systemie informacyjnym CEPiK (CEP + CEK) pozwalają na sprawdzenie samochodu, który został zarejestrowany w Polsce. Możesz się z nich dowiedzieć o:
Otrzymane dane z usługi Historia Pojazdu mają za zadanie pomóc w ocenie stanu technicznego pojazdu oraz być weryfikacją informacji podanych przez sprzedającego. Natomiast w zakładce “Dane zagraniczne” możesz sprawdzić informacje o sprowadzonym pojeździe przed jego rejestracją w Polsce, które dotyczą następujących kategorii:
Informacje z zagranicy o pojazdach pochodzą z systemów zewnętrznych. Aktualnie dostępne są dane z USA, Kanady, Nowej Zelandii i wybranych krajów europejskich.
Usługa publiczna realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji to nie jedyny sposób na sprawdzenie historii pojazdu. Na rynku polskim działa kilka komercyjnych serwisów, które pozwalają na otrzymanie szczegółowych informacji o samochodzie po wprowadzeniu jego VIN – zaleta jest taka, że nie trzeba znać daty pierwszej rejestracji.
Otrzymanie podstawowych informacji w komercyjnych serwisach sprawdzających VIN jest zazwyczaj bezpłatne. Na przykład w Vinstory dowiesz się bez żadnych opłat, czy pojazd miał jakieś szkody. Natomiast poznanie szczegółów na ich temat wymaga wykupienia płatnego raportu.
Wykupienie raportu w serwisie komercyjnym, w którym możesz sprawdzić pojazd po VIN, pozwala na otrzymanie następujących informacji o:
Rodzaj i liczba danych mogą się różnić w poszczególnych serwisach komercyjnych, które umożliwiają sprawdzenie pojazdu po VIN. Zawierają jednak one więcej szczegółowych danych od tych oferowanych w usłudze Historia Pojazdu. Jednak za pełny raport trzeba zapłacić.
Pamiętaj, że zebrane dane dotyczące pojazdów należy traktować jedynie poglądowo i informacyjnie i wyłącznie na ich podstawie nie można decydować o zakupie pojazdu. Ich celem jest sprawdzenie wiarygodności oferty oraz zwrócenie uwagi na miejsca ewentualnych problemów, co powinno zostać dokładnie ocenione podczas oględzin samochodu lub wizyty w warsztacie.
Trzecią opcją, która może być przydatna przy sprawdzaniu historii pojazdu po VIN jest wizyta w autoryzowanej stacji obsługi (ASO). W tym celu trzeba udać się do salonu samochodowego danej marki i podać numer VIN – raczej będzie wymagana obecność właściciela pojazdu.
W ASO możesz otrzymać informacje o:
Oczywiście taka wizyta ma jedynie sen w przypadku, gdy auto było przez cały czas serwisowane w ASO. Jeśli jego właściciel od lat korzysta z innych warsztatów lub sam naprawia auto, to dane będą niekompletne i mylące.
Dlaczego warto poznać historię używanego samochodu przed jego nabyciem?
Sprawdzenie historii pojazdu pozwala na wstępną weryfikację oferty sprzedającego, a więc ocenę, czy podaje on prawdziwe dane. Z drugiej strony taka historia może zawierać informacje, które będą przydatne podczas oględzin pojazdu. Na przykład wskażą możliwe usterki związane z uszkodzeniami po kolizji drogowej.
Gdzie sprawdzić historię pojazdu?
Informacje o pojeździe można bezpłatnie sprawdzić w ramach usługi Historia Pojazdu realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji, która zawiera dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Historię pojazdu po VIN można sprawdzić także w komercyjnych serwisach. Aby otrzymać pełny szczegółowy raport, trzeba za niego zapłacić. Również w ASO można sprawdzić historię napraw i przeglądów pojazdu, jeśli był on serwisowany w tym miejscu.
Czy numer VIN wystarczy do sprawdzenia historii pojazdu?
Nie zawsze. W przypadku rządowego serwisu Historia Pojazdu potrzebny jest również numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji, a dla pojazdów z zagranicy profil zaufany. Natomiast w serwisach komercyjnych wystarczy sam numer VIN. W wielu ASO trzeba pojawić się na miejscu z właścicielem sprawdzanego pojazdu.