Historia pojazdu – jak i gdzie ją sprawdzić?

Przed zakupem używanego samochodu warto sprawdzić jego historię. Możesz to zrobić w ramach usługi publicznej Historia Pojazdu, w komercyjnych serwisach oraz w autoryzowanej stacji obsługi (ASO), w której wybrane przez Ciebie auto jest serwisowane. Dlaczego warto to zrobić? Jakie informacje możesz otrzymać o pojeździe? Czy sprawdzenie historii pojazdu zawsze jest płatne?

21 czerwca, 2024 • 7 minut czytania
Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Jak sprawdzić historię pojazdu w komercyjnych serwisach? Przeczytaj i sprawdź!

Z tego artykułu dowiesz się:

Historia pojazdu – dlaczego warto ją poznać przed zakupem używanego samochodu?

W Polsce używane pojazdy cieszą się dużą popularnością. Nie tylko do naszego kraju co roku sprowadza się setki tysięcy samochodów z zagranicy, ale także na rodzimym rynku można znaleźć wiele ofert sprzedaży aut z drugiej ręki, które wcześniej jeździły po polskich drogach. Zakup takiego pojazdu z jednej strony jest tańszą opcją, a z drugiej wiąże się z ryzykiem trafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Co więc robić?

Zapewne nie będzie to dla Ciebie nowością, że przed zakupem używanego pojazdu trzeba go dokładnie sprawdzić. Już na etapie wstępnej selekcji ofert możesz zweryfikować historię interesujących Cię samochodów bez wychodzenia z domu – na przykład historię szkód w Vinstory. Dzięki temu dowiesz się, czy podane przez sprzedającego informacje o aucie są prawdziwe, w tym, czy auto nie jest kradzione i czy nie brało udziału w poważnym wypadku.

Gdy dokonasz już wstępnej selekcji oraz odrzucisz podejrzane oferty – jeśli na nie trafisz – to najważniejszym i najpewniejszym sposobem sprawdzenia stanu technicznego pojazdu jest jazda próbna oraz przegląd w warsztacie samochodowym. Z pewnością na przetestowanie samochodu warto wybrać się z osobą, która zna się na mechanice i zwróci uwagę na rzeczy, które dla laika mogą być niezauważalne.

Sprawdzenie historii pojazdu – gdzie to zrobić?

Historię pojazdu możesz sprawdzić na kilka sposobów, choć już na wstępie należy zaznaczyć, że każde rozwiązanie ma swoje zalety i ograniczenia. Tak więc informacje o interesującym Cię używanym samochodzie znajdziesz:

  • w publicznej usłudze Historia Pojazdów (CEPiK),
  • komercyjnych serwisach,
  • autoryzowanych stacjach obsługi.

Usługa Historia Pojazdu realizowana przez Ministra Cyfryzacji jest bezpłatna. Natomiast w komercyjnych serwisach możesz bezpłatnie otrzymać tylko wstępny raport – pełny jest płatny, a jego koszt to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, choć to oczywiście zależy od konkretnej firmy.

Z kolei w ASO sprawdzenie historii używanego samochodu będzie miało tylko wtedy sens, gdy pojazd był w nim regularnie serwisowany. Jeśli dotychczasowy właściciel tylko część napraw wykonywał w autoryzowanym serwisie, a pozostałe zlecał innym warsztatom, lub tylko z nich korzystał, to wizyta w ASO z oczywistych względów nie ma sensu.

Usługa sprawdzenia w ASO dla właściciela pojazdu może być za darmo, ale dla osoby postronnej będzie kosztować w zależności od salonu samochodowego około kilkuset złotych. 

Historia pojazdu w CEPiK – jak to zrobić?

Sprawdzenie historii pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jest bezpłatne, ponieważ usługę tą realizuje dla obywateli Ministerstwo Cyfryzacji. Aby to zrobić, należy:

  • wejść na stronę https://historiapojazdu.gov.pl/;
  • wpisać we wskazane pola numer rejestracyjny, VIN oraz podać datę pierwszej rejestracji;
  • kliknąć “Sprawdź pojazd”.

Wystarczą te trzy kroki, by od razu wyświetlił się raport dotyczący historii pojazdu. Już na tym etapie możesz zauważyć pewien problem, który wiąże się z koniecznością podania aż 3 danych samochodu – nie wszystkie oferty zawierają VIN czy numer rejestracyjny, a co dopiero datę pierwszej rejestracji.

Źródło: https://historiapojazdu.gov.pl/.

 
Ważne!
Raport z CEP nie jest urzędowym dokumentem, a pełni jedynie funkcję informacyjną!

Pamiętaj, że baza danych CEPiK ma swoje ograniczenia. Przede wszystkim w raporcie nie znajdziesz zbyt wielu informacji o uszkodzeniach pojazdu w przeszłości. Dopiero od 1 marca 2020 roku gromadzone są wskazania o szkodzie istotnej, do której doszło w Polsce – z raportu Vinstory dowiesz się o uszkodzeniach zarówno tych poważnych, jak i drobniejszych (jeśli zostały zarejestrowane) z Polski, krajów europejskich, a także częściowo z USA i Kanady.

Raport Historia Pojazdu z CEPiK zbiera informacje o przebiegu od 2014 roku, a od 2010 roku zapisywane są dane o przeglądach, ale nie wskazuje się powodu, z którego pojazd nie przeszedł badania technicznego. Tak więc taki raport może być przydatny, ale nie zawiera wielu informacji, które znajdziesz w komercyjnych zestawieniach dotyczących historii pojazdów.

Usługa Historia Pojazdu – jakie dane otrzymasz z CEPiK-u?

Dane zgromadzone w systemie informacyjnym CEPiK (CEP + CEK) pozwalają na sprawdzenie samochodu, który został zarejestrowany w Polsce. Możesz się z nich dowiedzieć o:

  • danych technicznych pojazdu – np. moc silnika, pojemność, rodzaj paliwa, liczba miejsc siedzących, informacje o masie pojazdu;
  • terminach okresowych badań technicznych – daty, a także wyniki, więc można zweryfikować, czy pojazd ma aktualny przegląd;
  • dodatkowych badaniach technicznych – mogą być związane ze zmianą przeznaczenia pojazdu, montażem instalacji gazowej czy poważnym wypadku;
  • odczytach drogomierzy – dane o przebiegu zbierane są od 2014 roku i mogą pochodzić z badań technicznych oraz kontroli drogowych;
  • wymianie drogomierzy – dane zbierane od 2020 roku;
  • ubezpieczeniu pojazdu – informacje o posiadaniu obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu, co jest niezmiernie ważne po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży, ponieważ za brak OC odpowiada właściciel, a już jeden dzień braku polisy grozi wysoką karą finansową;
  • szkodzie istotnej – CEP zbiera te dane od 1 marca 2020 roku;
  • właścicielach i współwłaścicielach – ilu ich było, czy jest aktualnie jeden, czy jest kilku współwłaścicieli pojazdu, co jest istotne przy podpisywaniu umowy, by nie okazało się, że nieuczciwy sprzedawca sprzedał Ci jedynie swoją część pojazdu;
  • województwie rejestracji;
  • oznaczeniu jako kradziony – baza zawiera adnotację dotycząca tego, czy pojazd jest poszukiwany, został odnaleziony czy jest skradziony;
  • datach zbycia pojazdu – możesz wywnioskować, jak często pojazd zmieniał właścicieli;
  • własności – czy pojazd należał do osoby prywatnej, czy do firmy lub jakiejś organizacji, co może być pomocne we wstępnej ocenie zużycia auta;
  • wycofaniu z ruchu – czy został wycofany i ponownie dopuszczony do ruchu.

Otrzymane dane z usługi Historia Pojazdu mają za zadanie pomóc w ocenie stanu technicznego pojazdu oraz być weryfikacją informacji podanych przez sprzedającego. Natomiast w zakładce “Dane zagraniczne” możesz sprawdzić informacje o sprowadzonym pojeździe przed jego rejestracją w Polsce, które dotyczą następujących kategorii:

  • kradzieży,
  • złomowania,
  • stanu powypadkowego,
  • uszkodzeń,
  • przekręconego licznika,
  • niedopuszczenia do ruchu,
  • użytkowania jako taksówka.

Informacje z zagranicy o pojazdach pochodzą z systemów zewnętrznych. Aktualnie dostępne są dane z USA, Kanady, Nowej Zelandii i wybranych krajów europejskich.

 
Tip!
Sprawdzenie pojazdu z zagranicy, którego nie ma w CEPiK-u, również jest możliwe, ale potrzebny jest do tego profil zaufany.

Historia pojazdu w komercyjnych serwisach – jakie informacje otrzymasz?

Usługa publiczna realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji to nie jedyny sposób na sprawdzenie historii pojazdu. Na rynku polskim działa kilka komercyjnych serwisów, które pozwalają na otrzymanie szczegółowych informacji o samochodzie po wprowadzeniu jego VIN – zaleta jest taka, że nie trzeba znać daty pierwszej rejestracji.

Otrzymanie podstawowych informacji w komercyjnych serwisach sprawdzających VIN jest zazwyczaj bezpłatne. Na przykład w Vinstory dowiesz się bez żadnych opłat, czy pojazd miał jakieś szkody. Natomiast poznanie szczegółów na ich temat wymaga wykupienia płatnego raportu.

Wykupienie raportu w serwisie komercyjnym, w którym możesz sprawdzić pojazd po VIN, pozwala na otrzymanie następujących informacji o:

  • danych technicznych pojazdu – np. rok modelowy, dane silnika, rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia;
  • wyposażeniu pojazdu – po VIN można sprawdzić najważniejsze informacje o wyposażeniu samochodu;
  • uszkodzeniach – czy pojazd brał udział w wypadku lub stłuczce, które strona pojazdu została uszkodzona, co będzie wskazówką podczas fizycznych oględzin;
  • wyglądzie pojazdu – jeśli dany serwis zbiera dokumentację fotograficzną i jest ona dostępna dla konkretnego wyszukiwanego samochodu;
  • stanie licznika – istnieje możliwość sprawdzenia przebiegu zarówno z polskich, jak i zagranicznych baz danych;
  • sposobie użytkowania – przydatne dane dotyczące tego, czy na przykład auto było używane przez prywatną osobę, czy firmę (np. jako taksówka);
  • stanie prawnym – czy auto nie zostało skradzione lub było formalnie wycofane z ruchu za granicą.

Rodzaj i liczba danych mogą się różnić w poszczególnych serwisach komercyjnych, które umożliwiają sprawdzenie pojazdu po VIN. Zawierają jednak one więcej szczegółowych danych od tych oferowanych w usłudze Historia Pojazdu. Jednak za pełny raport trzeba zapłacić.

Pamiętaj, że zebrane dane dotyczące pojazdów należy traktować jedynie poglądowo i informacyjnie i wyłącznie na ich podstawie nie można decydować o zakupie pojazdu. Ich celem jest sprawdzenie wiarygodności oferty oraz zwrócenie uwagi na miejsca ewentualnych problemów, co powinno zostać dokładnie ocenione podczas oględzin samochodu lub wizyty w warsztacie.

Historia pojazdu w ASO – rozwiązanie nie dla wszystkich

Trzecią opcją, która może być przydatna przy sprawdzaniu historii pojazdu po VIN jest wizyta w autoryzowanej stacji obsługi (ASO). W tym celu trzeba udać się do salonu samochodowego danej marki i podać numer VIN – raczej będzie wymagana obecność właściciela pojazdu.

W ASO możesz otrzymać informacje o:

  • datach serwisowania,
  • stanie licznika,
  • wynikach przeglądów w ASO,
  • usterkach i wymienionych częściach,
  • wymianie płynów i elementów eksploatacyjnych,
  • wersji wyposażenia pojazdu,
  • kodzie lakieru.

Oczywiście taka wizyta ma jedynie sen w przypadku, gdy auto było przez cały czas serwisowane w ASO. Jeśli jego właściciel od lat korzysta z innych warsztatów lub sam naprawia auto, to dane będą niekompletne i mylące.

Podsumowanie 

  • Poznanie historii pojazdu pozwala na wstępną ocenę stanu technicznego pojazdu i weryfikację danych podanych przez sprzedającego.
  • Historię pojazdu można sprawdzić w publicznej usłudze Historia Pojazdu (CEPiK), w komercyjnych serwisach i w ASO.
  • Aby sprawdzić historię pojazdu w CEPiK-u, potrzebny jest numer rejestracyjny, VIN i data pierwszej rejestracji, a dla aut zarejestrowanych za granicą także profil zaufany.
  • Z rządowej strony Historia Pojazdu można dowiedzieć się między innymi o danych technicznych auta, badaniach technicznych, stanie licznika, ubezpieczeniu OC, szkodzie istotnej czy liczbie właścicieli.
  • Niektóre dane w CEPiK-u zbierane są od kilku lat (np. o szkodzie istotnej).
  • W komercyjnych serwisach można wykupić szczegółowy raport o historii pojazdu.
  • W ASO można sprawdzić historię serwisowania auta w autoryzowanej stacji obsługi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o historię pojazdu

Dlaczego warto poznać historię używanego samochodu przed jego nabyciem?

Sprawdzenie historii pojazdu pozwala na wstępną weryfikację oferty sprzedającego, a więc ocenę, czy podaje on prawdziwe dane. Z drugiej strony taka historia może zawierać informacje, które będą przydatne podczas oględzin pojazdu. Na przykład wskażą możliwe usterki związane z uszkodzeniami po kolizji drogowej.

Gdzie sprawdzić historię pojazdu?

Informacje o pojeździe można bezpłatnie sprawdzić w ramach usługi Historia Pojazdu realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji, która zawiera dane zgromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Historię pojazdu po VIN można sprawdzić także w komercyjnych serwisach. Aby otrzymać pełny szczegółowy raport, trzeba za niego zapłacić. Również w ASO można sprawdzić historię napraw i przeglądów pojazdu, jeśli był on serwisowany w tym miejscu.

Czy numer VIN wystarczy do sprawdzenia historii pojazdu?

Nie zawsze. W przypadku rządowego serwisu Historia Pojazdu potrzebny jest również numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji, a dla pojazdów z zagranicy profil zaufany. Natomiast w serwisach komercyjnych wystarczy sam numer VIN. W wielu ASO trzeba pojawić się na miejscu z właścicielem sprawdzanego pojazdu.

Wystaw ocenę
5.0

Ukryta historia wypadków?
Sprawdź za darmo >
Sprawdź za darmo historię wypadków pojazdu! - grafika poglądowa