Zamierzasz kupić używany samochód, ale przed podjęciem decyzji oraz umówieniem się na jazdę próbną i oględziny, chcesz sprawdzić wiarygodność danych przedstawionych w ogłoszeniu, by nie marnować czasu na trefne auto? Znając wyłącznie VIN, możesz to zrobić. Na przykładzie serwisu Vinstory dowiesz się, co może zawierać raport VIN używanego pojazdu!
Z tego artykułu dowiesz się:
Do każdego samochodu przypisany jest VIN, czyli numer identyfikacyjny pojazdu. Obecnie używane numery składają się z 17 znaków, wśród których występują cyfry i litery z wyjątkiem liter “I”, “O” oraz “Q”. Zakodowanego ciągu znaków można użyć do odczytania istotnych informacji o pojeździe, ale także do poznania jego historii, co jest szczególnie przydatne przed zakupem używanego auta.
Raport VIN to rodzaj zestawienia, którego celem jest przedstawienie historii pojazdu ze szczególnym uwzględnieniem uszkodzeń, jakich w przeszłości doznał sprawdzany samochód. Zebrane informacje prezentowane są w postaci przejrzystego i czytelnego sprawozdania, które pozwala w szybki sposób zapoznać się z historią użytkowania pojazdu.
Czy każdy raport VIN jest taki sam? Oczywiście nie, jego forma, układ graficzny, a także udostępniane dane zależą od konkretnej firmy, która zajmuje się usługami związanymi ze sprawdzeniem pojazdów po VIN.
Pełny raport VIN jest płatny. Natomiast bezpłatnie możesz otrzymać wstępne informacje o interesującym Cię samochodzie – na przykład dowiedzieć się, czy znajduje się on w bazie danych danej firmy. Czy w takim razie istnieje możliwość darmowego sprawdzenia pojazdu po VIN?
Nie do końca! Darmowa usługa Historia Pojazdu realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, która pozwala na sprawdzenie przeszłości samochodu w CEPiK-u, wymaga podania także numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji – większość sprzedających nie podaje tych wszystkich informacji.
Do tego raport z CEPiK-u zawiera jedynie dane o szkodzie istotnej, a nie o drobniejszych szkodach, o których możesz dowiedzieć się z komercyjnego raportu VIN. Pamiętaj, że informacje o szkodzie istotnej (w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego, które mają wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego) gromadzone są w rządowej bazie od 1 marca 2020 roku.
Informacji zawartych w raportach VIN potrzebują przede wszystkim osoby, które zamierzają kupić używany samochód i chcą sprawdzić, czy podane przez sprzedającego dane w ogłoszeniu są prawdziwe. Procedura otrzymania raportu jest szybka i prosta, więc możesz go wykupić nawet w trakcie oględzin pojazdu.
Aby sprawdzić pojazd, wystarczą dokładnie 3 kroki. Oto opis procedury na przykładzie serwisu Vinstory:
Jak widzisz, cała procedura jest prosta i nie zajmuje dużo czasu, a co ważniejsze możesz z niej skorzystać w każdej chwili, jeśli masz dostęp do internetu.
Do wygenerowania pełnego raportu Vinstory potrzebne są trzy kroki. Po wpisaniu VIN dowiesz się, czy baza zawiera informacje o szkodach dla wskazanego pojazdu. Jeśli tak, to możesz wykupić szczegółowy raport. Ile będziesz na niego czekał?
Wygenerowanie raportu zazwyczaj trwa kilkadziesiąt sekund i tylko w wyjątkowych sytuacjach może zająć kilka minut. Wyświetli się on na stronie Vinstory i zostanie wysłany w formacie PDF na podany wcześniej adresie e-mail. Co znajdziesz w raporcie?
Raport Vinstory składa się z 3 segmentów:
W segmencie dotyczącym informacji ogólnych o pojeździe możesz znaleźć następujące dane:
W przypadku niektórych pojazdów może brakować części informacji, lecz na pewno znajdziesz wpis dotyczący marki i modelu auta, numeru VIN oraz liczby wykrytych szkód.
Część raportu dotycząca historii odnotowanych uszkodzeń składa się z opisu wszystkich szkód znajdujących się w bazie Vinstory – ułożone są one od tej najnowszej do najstarszej. W opisie pojedynczego zdarzenia mogą znajdować się następujące informacje:
Sekcja raportu Vinstory poświęcona dodatkowym uszkodzeniom zawiera sugestie dotyczące szkód, a więc wskazuje na systemy, elementy czy układy, które uległy uszkodzeniu oraz przedstawia dokładniejsze ich wyjaśnienie – np. elementy karoserii zewnętrznej, mogło dojść do zgniecenia, pęknięcia lub zarysowania elementów karoserii takich jak błotniki, maska, zderzaki czy lusterka.
Po opisie wszystkich odnotowanych szkód znajduje się segment pełna karta pojazdu, w którym możesz znaleźć między innymi informacje o:
Dane zawarte w tej części mogą różnić się dla poszczególnych pojazdów. Pamiętaj również, że zebrane dane pochodzą z wielu źródeł i mogą być niekompletne. Oznacza to, że jeśli jakiegoś pojazdu nie ma w bazie Vinstory, to nie znaczy, że nie został on uszkodzony w przeszłości.
W Vinstory możesz sprawdzić historię wypadków interesującego Cię pojazdu. Wystarczy, że we wskazane pole na stronie serwisu wpiszesz VIN. Otrzymasz odpowiedź, czy w serwisie znajdują się informacje o uszkodzeniach – ta usługa jest bezpłatna. Jeśli takich danych nie będzie, to na stronie raportu ze wpisanym numerem VIN pojawi się powiadomienie “Brak informacji o szkodach”.
Powiadomienie o braku informacji o szkodzie może oznaczać dwie rzeczy:
Dlaczego tak się dzieje? Vinstory zbiera informacje o szkodach od wielu partnerów. Niektóre dane mogą być częściowe lub zawierać wpisy powtórzone. Pamiętaj, że zasoby Vinstory są na bieżąco rozbudowywane i aktualizowane.
Bardzo łatwo wyobrazić sobie przypadek, w którym informacje o szkodzie nie znajdują się w żadnej bazie danych, nie tylko w Vinstory – taka sytuacja dotyczy każdego serwisu weryfikującego pojazd po VIN. Na czym ona polega?
Na przykład właściciel jeździł tym samym samochodem przez wiele lat. Gdy pojawiały się jakieś problemy związane z usterką lub kolizją, to naprawiał auto u znajomego mechanika. W takiej sytuacji wszystko działo się poza system i nikt nigdy nie odnotował takich zdarzeń, więc dane o uszkodzeniach po wypadkach lub stłuczkach nie zostały zapisane w żadnej bazie danych.
Dane przedstawione w raporcie VIN mają charakter poglądowy i informacyjny. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na ewentualne ukryte wady używanego pojazdu przed jego zakupem. Dzięki raportowi VIN z Vinstory:
Pamiętaj, że pełną gwarancję co do stanu technicznego pojazdu będzie miał dopiero po jego oględzinach – najlepiej w warsztacie przez wykwalifikowaną osobę. Niezbędna w ocenie samochodu jest także jazda próbna.
Na tak postawione pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Podstawowy problem z raportem z CEPiK-u jest taki, że jeśli chcesz go otrzymać, to musisz podać nie tylko VIN, ale także numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji pojazdu – tę ostatnią informację sprzedawcy rzadko podają. Natomiast w Vinstory wystarczy sam VIN.
Druga istotna kwestia to zawartość raportu. Ten z CEPiK-u zawiera dane techniczne pojazdu, terminy badań technicznych, odczyty drogomierzy (od 2014 roku) czy informacje o ubezpieczeniu, właścicielach i datach zbycia pojazdu. A co w takim razie z uszkodzeniami samochodu w przeszłości?
Tutaj jest problem, ponieważ CEPiK gromadzi jedynie informacje o szkodach istotnych, do tego robi to od 1 marca 2020 roku i tylko tych związanych ze zdarzeniami, które miały miejsce na terytorium Polski. Natomiast w raporcie Vinstory znajdziesz również informacje o drobniejszych uszkodzeniach nie tylko z Polski, ale także z pozostałych krajów Europy, częściowo z USA i Kanady.
Czy wiesz, że…
Prawo o ruchu drogowym definiuje szkodę istotną jako szkodę w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego, która ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Który więc raport wybrać? Jeśli dane z oferty sprzedaży pozwalają lub sprzedawca poda poprzez kontakt wszystkie niezbędne informacje, to najlepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie bezpłatnie informacji o pojeździe w CEPiK-u, a potem w Vinstory po wpisaniu samego VIN-u. Gdy okaże się, że w serwisie są informacje o uszkodzeniach pojazdu, to wtedy warto wykupić płatny raport, by poznać szczegóły dotyczące tych zdarzeń.
Co jest w raporcie VIN?
Raporty VIN zawierają dane dotyczące historii pojazdu ze szczególnym naciskiem na uszkodzenia w przeszłości, a także informacje, które można rozkodować z numeru identyfikacyjnego pojazdu. Na przykład raport Vinstory składa się z trzech części: ogólnych informacjach o pojeździe, historii odnotowanych zdarzeń i pełnej karty pojazdu.
Czy warto kupić raport VIN?
Tak, raport VIN zawiera dane, które pozwolą Ci na sprawdzenie historii uszkodzeń pojazdu. Możesz dowiedzieć się również, czy auto nie jest po szkodzie całkowitej lub zalaniu (jeśli takie dane trafiły do baz danych). Jednocześnie zweryfikujesz rzetelność informacji podanych w ogłoszeniu, a także otrzymasz wskazówki, na które elementy auta spojrzeć podczas oględzin. Wskazania uszkodzeń z przeszłości mogą być argumentem podczas negocjacji ceny pojazdu.
Ile kosztuje sprawdzenie auta po VIN?
Wstępna weryfikacja samochodu po VIN w Vinstory jest bezpłatna. Dzięki niej otrzymasz informację, czy dany pojazd znajduje się w bazie serwisu. Jeśli okaże się, że auto ma zarejestrowane szkody, to wykupienie standardowego pełnego raportu kosztuje 66,50 zł. Vinstory często przygotowuje promocje dla klientów, które sięgają nawet 40% ceny.
Źródła: